Regulamin
udzielania zamówień
obowiązujący w
Przedsiębiorstwie Wodociągów i Kanalizacji
Sp. z o.o. w Starachowicach.
Załącznik do Uchwały Zarządu
Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji
w Starachowicach nr 7/2014 z dnia 22.04.2014 r.
Rozdział 1
Postanowieniaogólne
§1
Niniejszy Regulamin stosuje się do zamówień na roboty budowlane, dostawy iusługi, udzielanych przez Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji wStarachowicach Sp. z o.o. – zwane dalejPWiK lubzamawiającym.
§2
1. PWiK napodstawie art.3 ust.1 oraz art.132 ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn.zm. zwanej w dalszej części ustawą PZP), jest zamawiającym sektorowym.
2. Zgodnie zart. 133 ust. 1 ustawy PZP zamówienia sektorowe o wartości niższej niż kwoty określone wrozporządzeniu wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy PZP – zwane w dalszej części - zamówieniamisektorowymi „podprogowymi”, nie podlegają stosowaniu przepisów tejże ustawyi prowadzone są wyłącznie w oparciu o niniejszy regulamin.
3. Do udzielania zamówień sektorowych, którychwartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty progowe określonerozporządzeniem wydanym na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy PZP, jak również doinnych zamówień publicznych do udzielenia, których wymagane jest stosowanieustawy PZP stosuje się przepisy tejże ustawy i postanowienia niniejszegoregulaminu zawarte w Rozdziale 3 nie mają zastosowania.
§3
Ilekroć w: niniejszym regulaminie, specyfikacjiistotnych warunków zamówienia, ogłoszeniu o zamówieniu lub innym dokumenciezwiązanym z prowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia na podstawieniniejszego regulaminu jest mowa o:
1) cenie- należy przez to rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawyz dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U.Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.);
2) dostawach - należy przez to rozumieć nabywanie rzeczy,praw oraz innych dóbr, w szczególności na podstawie umowy sprzedaży, dostawy,najmu, dzierżawy oraz leasingu;
3) kierownikuzamawiającego– należy przez to rozumieć Zarząd PWiK lubosobę upoważnioną;
4) najkorzystniejszej ofercie- należy przez to rozumieć ofertę, któraprzedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się doprzedmiotu zamówienia, albo ofertę z najniższą ceną, a w przypadkuzamówień publicznych w zakresie działalności twórczej lub naukowej, którychprzedmiotu nie można z góry opisać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący -ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriówodnoszących się do przedmiotu zamówienia;
5) ofercie częściowej- należy przez to rozumieć ofertę przewidującą,zgodnie z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia, wykonanie częścizamówienia;
6) ofercie wariantowej- należy przez to rozumieć ofertę przewidującą,zgodnie z warunkami określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,odmienny niż określony przez zamawiającego sposób wykonania zamówienia;
7) robotach budowlanych- należy przez to rozumieć wykonanie albozaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy z dnia 7lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016, z późn.zm.), a także realizację obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca1994 r. - Prawo budowlane, za pomocą dowolnych środków, zgodnie z wymaganiamiokreślonymi przez zamawiającego;
8) środkach publicznych- należy przez to rozumieć środki publiczne wrozumieniu przepisów o finansach publicznych;
9) umowie ramowej- należy przez to rozumieć umowę zawartą międzyzamawiającym a jednym lub większą liczbą wykonawców, której celem jestustalenie warunków dotyczących zamówień, jakie mogą zostać udzielone w danymokresie, w szczególności cen i, jeżeli zachodzi taka potrzeba, przewidywanychilości;
10) usługach - należy przez to rozumieć wszelkie świadczenia,których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy;
11) ustawie– należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieńpublicznych /Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z póżn. zm/, zzwaną również dalej ustawą PZP/;
12) wykonawcy- należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobęprawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, któraubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarłaumowę w sprawie zamówienia;
13) zamawiającym- należy przez torozumieć Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Starachowicach ul. Iglasta5 27-200 Starachowice (PWiK);
14) zamówieniach publicznych - należy przez to rozumieć umowy odpłatnezawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi,dostawy lub roboty budowlane;
15) zamówieniach sektorowych - należy przez to rozumieć zamówieniapubliczne określone w art. 132 oraz art. 133 ust. 1 ustawy PZP;
16) zamówieniach sektorowych „podprogowych”– należy przez to rozumieć zamówienia publiczneopisane w §2 ust. 2 niniejszego regulaminu;
17) awarii lub sytuacji awaryjnej – należy przez to rozumieć spowodowanenagłym, nieprzewidzianym zdarzeniem, uszkodzenie lub zniszczenie systemów lubelementów systemu i ze względów technologicznych, społecznych, bezpieczeństwalub prawnych jest konieczne jej najszybsze usunięcie.
§4
1. Zamówienie może być udzielone wyłączenie Wykonawcy, który zostaniewybrany zgodnie z przepisami ustawy PZP lub na podstawie regulacji zawartych wniniejszym regulaminie.
2. Do udzielania zamówień, do których nie stosuje się ustawy PZP majązastosowanie przepisy rozdziału III niniejszego regulaminu.
§5
1. Wartość szacunkowązamówień ustala się zgodnie z przepisami ustawy PZP.
2. Do określeniawartości szacunkowej zamówienia w walucie euro stosuje się średni kurs złotegodo euro określony w rozporządzeniu wydanym za podstawie art. 35 ust. 3 ustawyPZP.
3. Ustalenia wartościzamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące przed dniem wszczęciapostępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są dostawylub usługi, oraz nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem wszczęciapostępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotem zamówienia są robotybudowlane.
4. Jeżeli po ustaleniuwartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności mających wpływ na dokonaneustalenie, zamawiający przed wszczęciem postępowania dokonuje zmiany wartościzamówienia.
Rozdział 2
Przygotowanie postępowania
§6
1. Kierownicykomórek organizacyjnych do 30 listopada składają w DzialeTechniczno-Inwestycyjnym plany zamówień, przewidzianych do realizowania wnastępnym roku kalendarzowym.
2. Dział Techniczno-Inwestycyjnypo skorygowaniu i skonsultowaniu z kierownikami komórek, wraz z pracownikiemodpowiedzialnym za zamówienia publiczne opracowuje zbiorczy plan zamówień anastępnie przedkłada go celem zatwierdzenia Prezesowi PWiK.
3. Zbiorczyplan zamówień zawiera dla poszczególnego zamówienia co najmniej:
a. rodzajzamówienia - odpowiednio robotabudowlana, dostawa, usługa;
b. przedmiotzamówienia;
c. szacunkowąwartość zamówienia;
d. planowanytermin realizacji zamówienia.
4. Zamówieniaujęte w zbiorczym planie zamówień są podzielone wg grup:
a. zamówieniasektorowe o wartości szacunkowej równej lub wyższej niż kwoty progowe określone przepisami wydanymi na podstawieart. 11 ust. 8 ustawy PZP;
b. zamówienia sektorowe„podprogowe”;
c. zamówienia inne niżsektorowe do których udzielenia konieczne jest stosowanie ustawy PZP;
§7
Plan zamówień o którym mowa w §6może być korygowany w ciągu roku.
§8
Realizacja zamówienia nie ujętego w zbiorczymplanie zamówień, musi być poprzedzona uzyskaniem zgody Prezesa PWIK.
§9
Organizacjapostępowania o udzielenie zamówienia składa się przynajmniej z następującychdziałań:
1) Kierownikkomórki organizacyjnej bezpośrednio związanej z realizacją zamówienia wewspółpracy z pracownikiem ds. zamówień publicznych opracowuje i przedkłada PrezesowiPWiK celem akceptacji wniosek o wszczęcie postępowania zawierający co najmniej:
a. opis przedmiotuzamówienia;
b. wartośćszacunkową zamówienia;
c. terminrealizacji (opcjonalnie - pożądany lub wymagany)
d. uzasadnieniemerytoryczne wniosku.
2) Prezes PWiKwyrażając zgodę na udzielenie zamówienia wskazuje jednocześnie, odpowiednio dladanego zamówienia - na podstawie ustawy PZP lub niniejszego regulaminu, osobyodpowiedzialne za przeprowadzenie i organizacje postępowania o udzieleniezamówienia.
§10
1. Zamawiającyprzygotowuje i przeprowadza postępowanie o udzielenie zamówienia w sposóbzapewniający zachowanie:
· jawnościpostepowania,
· przejrzystościpostepowania,
· konkurencji,
· równego traktowaniawykonawców.
2. Czynności związane zprzygotowaniem oraz przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówieniawykonują osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.
Rozdział 3
Zamówienia sektorowe „podprogowe”
§11
1. Postępowanie oudzielenie zamówienia, prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej.
2. Dopuszcza sięstosowanie innych form tj.: faksu lub poczty elektronicznej, jeżeli zamawiającydopuści ich stosowanie zamieszczając odpowiednie zapisy w specyfikacjiistotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
3. Postępowanie oudzielenie zamówienia prowadzi się w języku polskim. Dokumenty sporządzonew języku obcym są składane wraz z tłumaczeniem na język polski, poświadczonymprzez wykonawcę.
§12
1. Doprzygotowania i przeprowadzenia zamówienia kierownik zamawiającego może powołaćkomisję przetargową określając jednocześnie jej skład, organizację pracy orazzakres obowiązków.
2. Komisja przetargowamoże mieć charakter stały lub być powoływana do przygotowania i przeprowadzeniaokreślonych postępowań.
3. Zamawiający możeodstąpić od powołania komisji przetargowej, wówczas postępowanie przygotowuje iprowadzi Dział zamówień publicznych lub inna jednostka organizacyjna,wyznaczona przez kierownika zamawiającego do przygotowania i przeprowadzeniapostępowania.
4. Jeżeli dokonanieokreślonych czynności związanych z przygotowaniem i przeprowadzeniempostępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomości specjalnych, kierownikzamawiającego, z własnej inicjatywy lub na wniosek komisji przetargowej lubkierownika jednostki organizacyjnej o której mowa w ust. 3 może powołaćbiegłych.
5. Osoby wykonująceczynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podlegają wyłączeniu, jeżeliistnieją okoliczności budzące wątpliwości co do ich bezstronności a wszczególności:
a. ubiegają się oudzielenie tego zamówienia;
b. pozostają w związkumałżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej,pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia lub sązwiązane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli
z wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzających luborganów nadzorczych wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia;
c. pozostają zwykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzićuzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;
d. zostały prawomocnieskazane za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzieleniezamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowigospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyścimajątkowych.
6. Osoby wykonująceczynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia składają, pisemne oświadczenie, o braku lub istnieniuokoliczności, o których mowa w ust. 5.
7. Czynności wpostępowaniu o udzielenie zamówienia podjęte przez osobę podlegającą wyłączeniupo powzięciu przez nią wiadomości o okolicznościach, o których mowa w ust. 5, powtarza się, z wyjątkiem otwarciaofert oraz innych czynności faktycznych niewpływających na wynik postępowania.
§13
O udzieleniezamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy
1. Spełniają warunkiudziału w postępowaniu, określone przez zamawiającego odpowiednio w: ogłoszeniuo zamówieniu, specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zaproszeniu doskładania ofert.
2. Nie podlegająwykluczeniu z postępowania.
§14
Zamówienia udzielasię w trybie przetargu nieograniczonego, przetargu ograniczonego bezogłoszenia, zapytania o cenę, zamówienia z wolnej ręki i badania rynku.
§15
Decyzję w sprawieprowadzonego postępowania a w szczególności w sprawie: trybu postępowania,specyfikacji istotnych warunków zamówienia, ogłoszenia o zamówieniu,zaproszenia do składania ofert, warunków lub postanowień umowy, wyboru ofertynajkorzystniejszej, wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty, unieważnieniapostępowania o udzielenie zamówienia podejmuje kierownik zamawiającego nawniosek komisji przetargowej lub w przypadku braku komisji przetargowej nawniosek jednostki organizacyjnej o której mowa w §12 ust. 3.
§16
1. Przedmiot zamówieniaopisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostateczniedokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania iokoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
2. Przedmiot zamówieniamożna opisywać przez wskazanie znaków towarowych, patentów lub pochodzeniajeżeli jest to uzasadnione lub w przypadku dopuszczenia ofert równoważnych.
3. Zamawiający opisujeprzedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocą dokumentacji projektowejoraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych.
4. Jeżeli przedmiotemzamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych w rozumieniuustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, zamawiający opisujeprzedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalno-użytkowego.
5. Programfunkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego, w którym podaje sięprzeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz stawiane im wymaganiatechniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe i funkcjonalne.
§17
1. Zamawiającyzamieszcza wszelkie istotne dla prowadzonego postępowania przetargowegoinformacje w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
2. Specyfikacjaistotnych warunków zamówienia zawiera co najmniej;
a. nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego;
b. tryb udzielenia zamówienia;
c. opis przedmiotu zamówienia jak również opisczęści zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert częściowych
d. opis sposobu przedstawiania ofertwariantowych oraz minimalne warunki, jakim muszą odpowiadać oferty wariantowe,jeżeli zamawiający dopuszcza ich składanie
e. termin wykonania zamówienia;
f. opis warunków udziału w postępowaniu orazopis sposobu dokonywania oceny spełniania tych warunków;
g. wykaz oświadczeń i dokumentów, jakie majądostarczyć wykonawcy w celu potwierdzenia spełniania warunków udziału wpostępowaniu;
h. informacje o sposobie porozumiewania sięzamawiającego z wykonawcami oraz przekazywania oświadczeń i dokumentów, a takżewskazanie osób uprawnionych do porozumiewania się z wykonawcami;
i. wymagania dotyczącewadium;
j. termin związaniaofertą;
k. opis sposobu przygotowywania ofert;
l. miejsce oraz terminskładania i otwarcia ofert;
m. opis sposobu obliczenia ceny;
n. opis kryteriów, którymi zamawiający będziesię kierował przy wyborze oferty, wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów isposobu oceny ofert;
o. wymagania dotyczące zabezpieczenianależytego wykonania umowy;
p. istotne dla stron postanowienia, którezostaną wprowadzone do treści zawieranej umowy w sprawie zamówienia, ogólnewarunki umowy albo wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, abyzawarł z nim umowę w sprawie zamówienia na takich warunkach;
q. Zamawiający może określić w specyfikacjiistotnych warunków zamówienia, która część zamówienia nie może być powierzonapodwykonawcom jak też żądać podania w ofercie nazw (firm) proponowanychpodwykonawców;
r. pouczenie o środkachochrony prawnej przysługujących wykonawcy w toku postępowania o udzieleniezamówienia.
§18
1. Wykonawcy mogązwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnychwarunków zamówienia lub zaproszenia do składania ofert z zachowaniem formyokreślonej §11.
2. Zamawiający prześleodpowiedź bez podawania źródła zapytania wszystkim wykonawcom, chyba że prośbao wyjaśnienie wpłynęła do zamawiającego na mniej niż 6 dni przed składaniemofert.
3. Zamawiający może wkażdym czasie przed upływem terminu składania ofert zmodyfikować treśćspecyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszenia do składania ofert.Dokonaną w ten sposób modyfikację zamawiający przekazuje niezwłocznie wszystkimwykonawcom, którym przekazano specyfikację istotnych warunków zamówienia lubktórych zaproszono do składania ofert.
§19
1. Termin składaniaofert wyznacza zamawiający z uwzględnieniem czasu niezbędnego na przygotowanieoferty.
2. Zamawiający możeprzedłużyć termin składania ofert jeżeli będzie to konieczne do prawidłowegoprzygotowania ofert.
§20
1. Przetargnieograniczony to tryb udzielenia zamówienia, w którym w odpowiedzi napubliczne ogłoszenie o zamówieniu oferty mogą składać wszyscy zainteresowaniwykonawcy.
3. Zamawiający wszczynapostępowanie w trybie przetargu nieograniczonego, zamieszczając ogłoszenie ozamówieniu w miejscu publicznie dostępnym w swojej siedzibie, na stronieinternetowej oraz jeżeli uzna za konieczne w prasie.
4. Ogłoszenie ozamówieniu zawiera co najmniej;
a) nazwę (firmę) i adres zamawiającego;
b) określenie trybu zamówienia;
c) określenie przedmiotu zamówienia, z podanieminformacji o możliwości składania ofert częściowych;
d) informację o możliwości złożenia ofertywariantowej;
e) termin wykonania zamówienia;
f) opis warunków udziału w postępowaniu
g) informację na temat wadium;
h) kryteria oceny ofert i ich znaczenie;
i) miejsce i termin składania ofert;
j) termin związania ofertą;
k) sposób uzyskania specyfikacji istotnychwarunków zamówienia oraz jej cenę.
5. Specyfikacjęistotnych warunków zamówienia zamawiający przekazuje wykonawcom w formie jakąokreślił w ogłoszeniu o zamówieniu, w terminie nie dłuższym niż 4 dni od dniaotrzymania wniosku o jej przekazanie.
6. Wniosek oprzekazanie SIWZ musi zawierać nazwę i numer postępowania oraz w przypadkuodpłatności za SIWZ zgodę na wystawienie faktury VAT bez podpisu wykonawcy.
§21
1. Przetarg ograniczonybez ogłoszenia to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający wszczynapostępowanie zapraszając do składania ofert wytypowanych przez siebiewykonawców, przesyłając im jednocześnie specyfikację istotnych warunkówzamówienia.
2. Zamawiający zapraszawykonawców w liczbie zapewniającej konkurencję, nie mniejszej niż 3, chyba żeze względu na specjalistyczny charakter zamówienia liczba wykonawców mogącychje wykonać jest mniejsza, jednak nie mniejsza niż 2.
§22
1. Zapytanie o cenę totryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający kieruje pytanie o cenę dowybranych przez siebie wykonawców i zaprasza ich do składania ofert.
2. Zamawiający możeudzielić zamówienia w trybie zapytania o cenę, jeżeli przedmiotem zamówienia sądostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych.
3. Zamawiający wszczynapostępowanie w trybie zapytania o cenę, zapraszając do składania ofert niemniej niż 3 wykonawców.
4. Przepisówdotyczących specyfikacji istotnych warunków zamówienia i wadium nie stosujesię.
5. Zaproszenie doskładania ofert o którym mowa w ust. 1 zawiera co najmniej
a. nazwę (firmę) i adres zamawiającego;
b. określenie trybu zamówienia;
c. opis przedmiotu zamówienia.
§23
1. Zamówienie z wolnejręki to tryb udzielenia zamówienia, w którym zamawiający udziela zamówienia ponegocjacjach tylko z jednym wykonawcą.
2. Zamawiający możeudzielić zamówienia z wolnej ręki, jeżeli zachodzi co najmniej jedna znastępujących okoliczności:
1) dostawy, usługi lub roboty budowlane mogąbyć świadczone tylko przez jednego wykonawcę:
a) z przyczyn technicznych lub,
b) z przyczyn związanych z ochroną prawwyłącznych, wynikających z odrębnych
c) przepisów;
2) w przypadku udzielania zamówienia w zakresiedziałalności twórczej lub artystycznej,
3) ze względu na awaryjną sytuację, wymaganejest natychmiastowe wykonanie zamówienia,
4) w prowadzonym uprzednio postępowaniu oudzielenie zamówienia, które prowadzone było w trybie przetargunieograniczonego, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostałyodrzucone ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotnewarunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione,
5) w przypadku udzielania dotychczasowemuwykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień dodatkowych, nieobjętychzamówieniem podstawowym i nieprzekraczających łącznie 50 % wartości realizowanegozamówienia i niezbędnych do jego prawidłowego wykonania,
6) w przypadku udzielania, w okresie 3 lat odudzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robótbudowlanych zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego ipolegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień,
7) w przypadku udzielania, w okresie 3 lat odudzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówieńuzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50 % wartości zamówieniapodstawowego i polegających na rozszerzeniu dostawy i dotyczących przedmiotuzamówienia określonego w specyfikacji zamówienia podstawowego,
8) możliwe jest udzielenie zamówienia nadostawy na szczególnie korzystnych warunkach w związku z likwidacjądziałalności innego podmiotu, postępowaniem egzekucyjnym albo upadłościowym,
9) zamówienie na dostawy jest dokonywane nagiełdzie towarowej,
10) istnieją okoliczności gwarantującezamawiającemu korzyści, które nie zaistnieją w przypadku udzielenia zamówieniaw innym trybie a wniosek komisji przetargowej lub jednostki organizacyjnej októrej mowa w §12 ust.3, zawierający ich opis i uzasadnienie uzyskał akceptacjękierownika zamawiającego.
3. Do udzieleniazamówienia z wolnej ręki nie stosuje się przepisów dotyczących specyfikacjiistotnych warunków zamówienia, otwarcia ofert oraz wadium.
§24
1. Badanierynku to tryb udzielenia zamówienia, w który zamawiający może udzielićzamówienia gdy wartość szacunkowa zamówienia jest mniejsza niż 6.000 euro.
2. Zamawiającyrozpoznaje odpowiednio dla danego przedmiotu zamówienia ceny oraz wykonawców, anastępnie wybiera ofertę najkorzystniejszą i udziela zamówienia.
3. Podstawęrozpoznania rynku stanowią w szczególności dokumenty w postaci:
· pisemnychinformacji handlowych lub ofert przesłane przez wykonawców z własnej inicjatywylub uzyskane z inicjatywy zamawiającego;
· wydruków zestron internetowych zawierających oferty lub informacje handlowe;
· wydrukówlistów elektronicznych;
· notatek zrozmów telefonicznych.
4. Dlazapewnienia konkurencyjności wyboru wykonawcy pracownik zamawiającegoprowadzący postępowanie dokonuje rozpoznania rynku w oparciu o odpowiedniąliczbę ofert nie mniej niż 3.
5. Do udzieleniazamówienia w trybie badania rynku nie stosuje się przepisów dotyczącychspecyfikacji istotnych warunków zamówienia, otwarcia ofert oraz wadium.
§25
1. Zamawiający możeżądać wniesienia wadium celem ubiegania się o udzielenie zamówienia określającjego kwotę w granicach 0,5%-7% wartości zamówienia.
2. Zamawiający możeżądać wniesienia wadium w formach:
· pieniądzu;
· poręczeniachbankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tymże poręczenie kasy jest zawsze poręczeniem pieniężnym;
· gwarancjachbankowych;
· gwarancjachubezpieczeniowych;
· poręczeniachudzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy zdnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji RozwojuPrzedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158, z późn. zm.).
3. Zamawiający zwracaniezwłocznie wadium gdy: upłynął termin związania z ofertą, zawarto ważna umowęo udzielenie zamówienia, unieważniono postępowanie.
4. Zamawiającyzatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca, którego oferta zostaławybrana:
a) odmówił podpisania umowy w sprawiezamówienia na warunkach określonych w ofercie;
b) nie wniósł wymaganego zabezpieczenianależytego wykonania umowy;
c) zawarcie umowy w sprawie zamówienia stałosię niemożliwe z przyczyn leżących po stronie wykonawcy.
§26
1. Zamawiający możeżądać zabezpieczenia należytego wykonania umowy zwanego dalej „zabezpieczeniem” określając jego kwotęw granicach 3%-15% wartości brutto zamówienia podanej w ofercie.
2. Zamawiający możeżądać wniesienia zabezpieczenia w formach:
· pieniądzu;
· poręczeniachbankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej, z tymże zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniem pieniężnym;
· gwarancjachbankowych;
· gwarancjachubezpieczeniowych;
· poręczeniachudzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b ust. 5 pkt 2 ustawy zdnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji RozwojuPrzedsiębiorczości.
3. Zamawiający określaw specyfikacji istotnych warunków zamówienia, lub zaproszeniu do składaniaofert sposób, warunki i termin zwrotu zabezpieczenia.
4. Zabezpieczenie służypokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.
5. Jeżeli wykonawcajest jednocześnie gwarantem, zabezpieczenie może służyć także pokryciu roszczeńz tytułu gwarancji jakości.
§27
1. Otwarcie ofert jestjawne.
2. Podczas otwarciaofert podaje się nazwy (firmy) oraz adresy wykonawców, a także informacjedotyczące ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunkówpłatności zawartych w ofertach.
3. Zamawiający podczasotwarcia ofert może podać kwotę jaką zamierza przeznaczyć na realizacjęzamówienia.
4. Informacje, októrych mowa w ust. 2 i 3, przekazuje się niezwłocznie wykonawcom, którzy niebyli obecni przy otwarciu ofert, na ich wniosek.
§28
1. Badania i ocenyofert dokonuje komisja przetargowa lub jednostka organizacyjna o której mowa w§12 ust.3.
2. Na podstawiezłożonych dokumentów zamawiający ocenia czy wykonawcy spełniają warunki udziałuw postępowaniu.
3. Zamawiający wzywawykonawców, którzy w określonym terminie nie złożyli oświadczeń i dokumentówpotwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub którzy złożylidokumenty zawierające błędy, do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie, chybaże ich uzupełnienie nie będzie miało wpływu na wybór najkorzystniejszej ofertyi udzielenie zamówienia. Niezłożenie brakujących dokumentów lub oświadczeń wterminie wyznaczonym przez zamawiającego poczytuje się za niespełnieniewarunków udziału w postępowaniu.
4. Zamawiający możezwrócić się do wykonawców o złożenie wyjaśnień dotyczących oferty jak równieżmoże żądać doprecyzowania bądź uzupełnienia terminologii, parametrówtechnicznych, norm, certyfikatów oraz wszelkich informacji mających znaczenie wokreśleniu i sprecyzowaniu przedmiotu zamówienia.
5. Zamawiający poprawiaw ofercie oczywiste i nie budzące wątpliwości omyłki pisarskie oraz rachunkowezawiadamiając jednocześnie wszystkich wykonawców którzy złożyli oferty.
§29
1. Z postępowania oudzielenie zamówienia wyklucza się:
1) wykonawców, którzy wciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowania wyrządzili szkodę niewykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, a szkoda ta nie zostaładobrowolnie naprawiona do dnia wszczęcia postępowania, chyba że niewykonanielub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które wykonawca nieponosi odpowiedzialności;
2) wykonawców, wstosunku do których otwarto likwidację lub których upadłość ogłoszono, zwyjątkiem wykonawców, którzy po ogłoszeniu upadłości zawarli układ zatwierdzonyprawomocnym postanowieniem sądu, jeżeli układ nie przewiduje zaspokojeniawierzycieli poprzez likwidację majątku upadłego;
3) wykonawców, którzyzalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek na ubezpieczenia społecznelub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków gdy uzyskali oni przewidziane prawemzwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległych płatności lub wstrzymaniew całości wykonania decyzji właściwego organu;
4) osoby fizyczne,które prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniemo udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracęzarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowigospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyścimajątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału wzorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwalub przestępstwa skarbowego;
5) spółki jawne,których wspólnika prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku zpostępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osóbwykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwkoobrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięciakorzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziałuw zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwalub przestępstwa skarbowego;
6) spółki partnerskie,których partnera lub członka zarządu prawomocnie skazano za przestępstwopopełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwoprzeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa,przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnionew celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lubprzestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celupopełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
7) spółki komandytoweoraz spółki komandytowo-akcyjne, których komplementariusza prawomocnie skazanoza przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia,przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwoprzekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inneprzestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także zaprzestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albozwiązku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
8) osoby prawne,których urzędującego członka organu zarządzającego prawomocnie skazano zaprzestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia,przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwoprzekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inneprzestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także zaprzestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albozwiązku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
9) podmioty zbiorowe,wobec których sąd orzekł zakaz ubiegania się o zamówienia, na podstawieprzepisów o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych za czyny zabronione podgroźbą kary;
10) wykonawców, którzy nie spełniają warunkówudziału w postępowaniu.
2. Z postępowania oudzielenie zamówienia wyklucza się również wykonawców, którzy:
1) wykonywalibezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonego postępowania lubposługiwali się w celu sporządzenia oferty osobami uczestniczącymi wdokonywaniu tych czynności, chyba że udział tych wykonawców
w postępowaniu nie utrudni uczciwej konkurencji;
2) złożyli nieprawdziweinformacje mające wpływ na wynik prowadzonego postępowania;
3) nie złożylioświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu lub dokumentówpotwierdzających spełnianie tych warunków lub złożone dokumenty zawierająbłędy, z zastrzeżeniem § 32 ust. 3;
4) nie wnieśli wadium,w tym również na przedłużony okres związania ofertą, lub nie zgodzili sięna przedłużenie okresu związania ofertą.
3. Zamawiający zawiadamia równocześniewykonawców, którzy zostali wykluczeni z postępowania o udzielenie zamówienia,podając uzasadnienie faktyczne i prawne.
4. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznajesię za odrzuconą.
§30
1. Zamawiający odrzucaofertę jeżeli:
1) treść oferty nieodpowiada specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub jest niezgodna zniniejszym regulaminem,
2) oferta zawieraomyłki rachunkowe lub błędy w obliczaniu ceny na których poprawienie wykonawcanie wyraził w wyznaczonym terminie zgody lub ich poprawienie było niezgodne z §27ust.5,
3) oferta zostałazłożona po terminie,
4) została złożonaprzez wykonawcę niezaproszonego do składania ofert,
5) wykonawca nie złożyłw wyznaczonym terminie wyjaśnień o których mowa w §27 ust.4,
6) jest nieważna napodstawie odrębnych przepisów.
2. O odrzuceniu ofertyzamawiający informuje wszystkich wykonawców którzy złożyli oferty.
§31
1. Zamawiający wybieraofertę najkorzystniejszą spośród nieodrzuconych ofert zgodnie z kryteriami ocenyokreślonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia lub zaproszeniu doskładania ofert.
2. Jeżeli wybór ofertynajkorzystniejszej jest niemożliwy z uwagi na to, że dwie lub więcej ofertprzedstawia taki sam bilans ceny i innych kryteriów oceny ofert, zamawiającymoże spośród tych ofert wybrać ofertę z niższą ceną lub wezwać wykonawców,którzy złożyli te oferty, do złożenia w terminie określonym przez zamawiającegoofert dodatkowych lub skorzystać z prawa określonego w ust.6.
3. Zamawiającyzawiadamia niezwłocznie wszystkich wykonawców ubiegających się o udzieleniezamówienia o wyborze oferty najkorzystniejszej.
4. Zamówienia udzielasię wykonawcy, który spełnia warunki udziału w postępowaniu oraz którego ofertazgodnie z zasadami niniejszego regulaminu została uznana za najkorzystniejszą.
5. W przypadku gdywykonawca, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą uchyla się odzawarcia umowy na określonych warunkach, lub nie wnosi wymaganegozabezpieczenia należytego wykonania umowy, zamawiający może wybrać ofertęnajkorzystniejszą spośród pozostałych ofert.
6. Zamawiający wuzasadnionych przypadkach ma prawo swobodnego wyboru oferty.
§32
1. Zamawiającyunieważnia postępowanie jeżeli:
1) nie złożono żadnejoferty niepodlegającej odrzuceniu albo nie wpłynął żaden wniosek odopuszczenie do udziału w postępowaniu od wykonawcy niepodlegającegowykluczeniu,
2) wystąpiła istotnazmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonaniezamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniejprzewidzieć.
2. Zamawiający możeunieważnić postępowanie jeżeli cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotęjaką może przeznaczyć na realizację zamówienia a kwotę taką zamawiający podał wmomencie otwarcia ofert.
3. Zamawiającemuprzysługuje prawo do unieważnienia postępowania bez podawania przyczyn.
§33
W trakcieprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia zamawiający sporządza pisemnyprotokół z postępowania o udzielenie zamówienia, zwany dalej „protokołem”,zawierający wszelkie istotne informacje, które miały znaczenie przy udzieleniuzamówienia lub unieważnieniu postępowania.
§34
1. Zamawiający zawieraumowę w sprawie zamówienia w terminie nie krótszym niż 6 dni od dniaprzekazania zawiadomienia o wyborze oferty, nie później jednak niż przedupływem terminu związania ofertą.
2. Umowa pod rygoremnieważności zawarta jest w formie pisemnej.
3. Umowa w częściwykraczającej poza zakres zamówienia jest nieważna.
4. Umowę na dostawy iusługi zawiera się na czas oznaczony nie dłuższy niż 3 lata.
§35
1. Wykonawcom, którychinteres prawny w uzyskaniu zamówienia doznał lub może doznać uszczerbku wwyniku naruszenia przez zamawiającego przepisów niniejszego regulaminu,przysługują środki ochrony prawnej.
2. Wobec czynnościpodjętych przez zamawiającego w toku postępowania oraz w przypadkuzaniechania przez zamawiającego czynności, do której jest obowiązany napodstawie regulaminu, można wnieść protest do Zarządu PWiK Sp. z o.o. wStarachowicach.
3. Protest wnosisię w terminie 5 dni od dnia, w którym powzięto lub można było powziąćwiadomość o okolicznościach stanowiących podstawę jego wniesienia.
4. Wniesienie protestujest dopuszczalne tylko przed zawarciem umowy.
5. W przypadkuwniesienia protestu po upływie terminu składania ofert bieg terminu związania zofertą ulega zawieszeniu do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia protestu.
6. zawieszeniu bieguterminu związania ofertą zamawiający informuje niezwłocznie wykonawców, którzyzłożyli oferty.
7. Treść protestu bez wskazaniajego źródła zamawiający przekazuje:
· wszystkimwykonawcom, którzy złożyli oferty jeżeli dotyczy on otwarcia ofert, badania ioceny ofert, wyboru najkorzystniejszej oferty, odrzucenia oferty, wykluczeniawykonawcy.
· wszystkim wykonawcomuczestniczącym w postępowaniu jeżeli dotyczy on ogłoszenia o zamówieniu,specyfikacji istotnych warunków zamówienia, zaproszenia do składania ofert.
8. Protest uważasię za wniesiony z chwilą, gdy dotarł on do zamawiającego w taki sposób,że mógł on zapoznać się z jego treścią.
9. Zamawiający:
a) odrzuca protestwniesiony po terminie lub wniesiony przez podmiot nieuprawniony,
b) rozstrzyga protest wterminie 14 dni od dnia jego wniesienia.
c) zamawiającyprzekazuje rozstrzygnięcie protestu odpowiednio:
· wszystkimwykonawcom, którzy złożyli oferty jeżeli dotyczy on otwarcia, badania i ocenyofert, wyboru najkorzystniejszej oferty, odrzucenia oferty,
· wszystkim wykonawcomuczestniczącym w postępowaniu jeżeli dotyczy on ogłoszenia, specyfikacjiistotnych warunków zamówienia, zaproszenia do składania ofert.
10. Protest jest ostatecznie rozstrzygnięty wchwili przekazania rozstrzygnięcia wykonawcom.
11. Od rozstrzygniętego protestu nie przysługujeodwołanie.
Rozdział 4
Postanowienia końcowe
§36
Niniejszy regulaminnie ma zastosowania do zamówień:
· z zakresu prawapracy,
· na usługitelekomunikacyjne, telefoniczne i teleksowe,
· na dostawy energiielektrycznej i cieplnej, paliw gazowych i wody,
· których przedmiotemsą transakcje finansowe mające na celu uzyskanie dla zamawiającego środkówpieniężnych lub kapitału.
§37
Regulamin obowiązuje od dnia 01.05.2014r.
Prezes PWIK Spółka z o.o. Starachowice
Wytworzył/Wprowadził: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:37:30
Opublikował: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:37:38
Zmienił: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:37:30
Opublikował: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:37:38
Wersja znajduje się w archiwum i była opublikowana.
Wersja znajduje się w archiwum i była opublikowana.
Wytworzył/Wprowadził: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:37:30
Opublikował: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:37:38
Zmienił: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 09:09:52
Opublikował: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 09:09:59
Wersja znajduje się w archiwum i była opublikowana.
REGULAMIN UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ - obowiązujący od 1.05.2014 r.
Wytworzył/Wprowadził: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:37:30
Opublikował: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:37:38
Zmienił: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:58:57
Opublikował: Krzysztof Jurkowski 2014-06-27 08:59:04